درمان لکنت‌زبان در کودکان و بزرگسالان : مدتی است ناظر تبلیغات درمان قطعی لکنت زبان، آنهم از نوع بدون بازگشت آن هستیم. پرسش این است که آیا به راستی میتوان به درمان قطعی در لکنت زبان دست یافت؟ اگر چنین است، روش درمان آن چیست؟

وقتی صحبت از درمان قطعی لکنت زبان بدون بازگشت به میان می آید، در ذهن انسان درمانی نقش می بندد که انگار در آن هیچ خاطره ای هم از لکنت زبان دیده نمیشود.

واقعیت را با هم بررسی کنیم

درمان قطعی لکنت زبان خردسالان

بهترین و عمیق ترین درمان را در این گروه سنی میتوان مشاهده نمود. درمان لکنت زبان خردسالان به گونه ای است که اگر در بزرگسالی صحبتی از لکنت زبان پیش آید، شخص بدون هیچ پنهان کاری و احساس بدی خواهد گفت « آره، یادم میاد وقتی بچه بودم منم زبونم میگرفت. »

عمیق ترین درمان لکنت زبان در خردسالان صورت میگیرد

درمان لکنت در کودکان

درمان در این گروه سنی که قبل از دوران بلوغ هستند نیز عمیق و پایدار صورت میگیرد؛ ولی گاه مرور ذهنی دوران دبستان که با لکنت زبان همراه بوده، خوشایند شخص نمیباشد.

درمان قطعی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان
نباید اجازه داد درمان لکنت زبان از سنین دبستانی فراتر رود

 

اگر بخواهیم درمان قطعی لکنت زبان را به مفهوم فراموش کردن خاطرات تلخ لکنت زبان بدانیم، باید گفت این یک امر محال است.

گرچه بزرگسالان به درمان عمیق و پایدار دست می یابند و موفق به اصلاح و بازسازی عوارض لکنت زبان خود میشوند، ولی هیچ انسانی قادر به حذف اختیاری بخشی از خاطرات خود نمیباشد. بنا بر این:

درمان قطعی لکنت زبان برای هر گروه سنی، مفهوم خاص خود را دارد.

درمان قطعی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان
نباید اجازه داد در زندان لکنت زبان زندگی کنیم
 

درمان قطعی لکنت زبان بزرگسالان به موارد زیر نیاز دارد:

  • درمان لکنت بزرگسالان به زمان نیاز دارد
  • درمان لکنت بزرگسالان به شناخت و نظریه علمی نیاز دارد
  • درمان لکنت بزرگسالان به تجزیه و تحلیل نیاز دارد
  • درمان لکنت بزرگسالان به اصلاح و بازسازی عوارض لکنت زبان نیاز دارد
  • درمان لکنت بزرگسالان به کسب تجربه و یادگیری نیاز دارد تا به منش ذاتی شخص تبدیل شود
  • درمان لکنت به فعالیت عملی و طی مسیر درمان نیاز دارد
  • درمان لکنت به تمرینات مستقیم گفتاری در تعامل با شرایط مختلف نیاز دارد
  • و آخر اینکه درمان قطعی لکنت زبان به مفهوم اصلاح و بازسازی دیدگاهها، منطق و معیار و ارتباطات آسیب دیده شخص میباشد.
در اینجا لازم است ابتدا مقاله درمان قطعی لکنت زبان را مطالعه بفرمایید

کاشف شبیه سازی ذهن و توانمند سازان ذهن – غافل از ماهیت تصور درمان – در ابتدا مدعی درمان قطعی و کامل لکنت زبان در یک جلسه شد! بعد از مدتی به سه جلسه!، سه ماه!، یک سال! و آخرین بار به دو سال! آنرا افزایش داد. بارها دیده شده که چنین رفتارهایی موجب برچیده شدن بساط مدعیان آن شده است؛ و تردیدی نیست که بزودی چنین خواهد شد. شاید حرفه های متفرقه ای که در امر درمان لکنت زبان فعال هستند، نزد خود چنین استدلال کنند: « ما تلاش خود را میکنیم، اگر هم شخص به درمان پایدار دست نیافت، چیزی را از دست نداده؛ آخرش این است که مانند سابق به زندگی خود همراه با لکنت ادامه میدهد. »

ولی باید دانست هر حرفه ای اعم از گفتار درمان و غیر گفتار درمان، اگر ندانسته به درمان لکنت زبان بپردازد، گناه بزرگی را مرتکب شده است.

شاد و پشیمان کردن و بی نتیجه ماندن درمان، عوارض جبران ناپذیری را به درمان جو تحمیل خواهد کرد.

درمان قطعی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان
نماد احساس فرد دارای لکنت زبان ( زندگی از پشت دیوار شیشه ای )

 اغلب، زمانی طولانی لازم است تا یک فرد دارای لکنت زبان آماده درمان شود؛ بنا بر این، متلاشی کردن انگیزه و منهدم ساختن انرژی درمان یک گناه نابخشودنی است. و بالاخره، تهیه و پخش فیلم های اقرار به درمان – که در شرایط تاثیر بر پیوندهای لکنت زبان و تصور درمان تهیه گردیده اند – را باید یک جرم غیر انسانی دانست.

درمان قطعی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان
زمانی طولانی لازم است تا یک فرد دارای لکنت زبان آماده درمان شود

بسیاری از درمان جویان کلینیک گفتار درمانی بعد از چند ماه تلاش و رسیدن به گفتار روان در موقعیت های مختلف، تصور میکنند که به پایان مسیر درمان لکنت زبان رسیده اند و میخواهند به تدریج دست خود را از دست گفتار درمان رها سازند. وظیفه گفتار درمان است که آنان را از این اشتباه آگاه سازد و لزوم ادامه مسیر درمان را به آنها یادآور شود.

درمان قطعی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان
اصلاح و بازسازی عوارض لکنت زبان، از مهمترین بخشهای مسیر درمان هستند

بسیاری از درمان جویان لکنت زبان توانایی گفتار روان در محیط کلینیک را در همان ماه نخست کسب میکنند. من و برخی همکاران گرامی به خوبی میدانیم که تهیه « فیلم اقرار به درمان » در این مرحله، چه زیانها و چه معنای غیر انسانی در بر دارد

  1. احمدرضا گفت:

    سلام . من الان 14 سالمه و لکنت زبان دارم . من خیلی از لکنت زبان بدم میاد و خجالت میکشم .خواهش میکنم بگین برای درمان قطعی لکنت زبانم باید چیکار کنم ؟ خواهشا جواب بدید

    • کامبخش فرهمندپور گفت:

      احمدرضا جان بهتر است ابتدا با والدین شما تلفنی صحبت شود: 88022850

  2. مصطفی گفت:

    سلام من از مشکل لکنت زبان رنج میبرم ۱۴سالمه این قضیه خیلی اذیتم میکنه با این مطالبی که خوندم به درمان امید وار شدم خیلی ممنون

  3. Malihe گفت:

    با سلام و وقت بخیر من در کودکی لکنت داشتمو تا زمان دانشگاه کمی ادامه داشت البته ادامه آن به خاطر استرسی بود که زمان کنفرانس سمینار دادن پیش میومد اما زمانی که دانشگاه پایان یافت چهار سال میگذره و خوب شده بودم الانیک ماهیمیشه دوباره صحبت مردنمبه حالتلکنت شده به خصوص برای حروف ت ک چ ح این حروف بیشتره باید چیکار کنم نمیخوام به زمان لکنت گذشته برگردم ?

  4. سینا گفت:

    من خیلی خوب حرف میزنم ولی گهگاهی تو جمع اگه باشم رو بعضی کلمات لکنت پیدا میکنم نمیدونم چرا ولی تنها هستم چنین اتفاقی نمیوفته.لطفا راهنماییم کنین

  5. مادر گفت:

    پسر ۳.۵ ساله دارم ک دچار لکنت است الان یک ساله ک دچار لکنته ایا باید به گفتار درمان مراجعه کنم یا نه؟؟؟؟داروی خاصی داره؟؟؟

  6. بینام گفت:

    سلام من کتاب شما رو مطالعه کردم سوال پیش اومد برامعقیدتون اینه که بر اثر تقلید هست که لکنت شکل گرفته ولی من میگم خب اون اولین نفری که لکنت داشته کسی نبوده که ازش تقلید کنههمینطور که دو از یک بوجود میاد ولی یک هست که شروع همه چیز بوده

  7. فرهمندپور گفت:

    داش علی گرامی، شما هم؟! مگر میشود لکنت زبان را تقسیم بندی کرد؟ مگر میشود گفت: «انواع لکنت زبان را توضیح دهید» لکنت انواع ندارد، یا هست یا نیست. آنچه شما و خیلی های دیگر را به اشتباه انداخته، تفاوت در واکنشهای گفتاری نسبت به پکیج لکنت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *