آیا درمان قطعی لکنت زبان امکان پذیر است؟

در سال ۱۸۱۷ ( ۲۰۰ سال پیش ) یک پزشک فرانسوی به نام Jean marie hard با این تصور که لکنت زبان به علت ضعف عضلات زبان و حنجره به وجود می آید، سعی کرد با یک سری ورزش های تقویت کننده زبان و همچنین نصب میله ای در دهان برای بالا نگه داشتن زبان، موجب کاهش اسپاسم و عمل لکنت کردن شود.

در آن زمان دکتر هارد را بدون الحاق صفات « نابغه و معجزه گر » درمان کننده لکنت زبان می نامیدند. ولی امروزه ما دریافته ایم که:

درمان قطعی لکنت زبان، بدون اصلاح و بازسازی همزمان جنبه های سه گانه درمان ( لکنت ظاهری، لکنت ذهنی و دیدگاهها ) نمیتواند حاصل شود. دریافته ایم که هر گونه تغییر در پیوندهای لکنت زبان، تنها میتواند تاثیری متزلزل و ناپایدار بر روند لکنت ظاهری ایجاد کند و بی تردید منجر به درمان قطعی لکنت زبان نمیشود – این همان کیفیتی است که دکتر چارلز ون رایپر آنرا به روزهای خوب و روزهای بد لکنت زبان تعبیر میکرد.

درمان قطعی لکنت زبان

ایجاد تغییر در پیوندهای لکنت زبان، که همیشه به سوی کاهش یا قطع لکنت ظاهری پیش میرود، گاه موجب سودجویی فرصت طلبان در تاریخ شده است. در زمان ما نیز هستند کسانی که با ادعای نابغه و معجزه گر، از طریق همین تغییر پیوندها، شعار درمان قطعی لکنت زبان سر میدهند. آنها با استفاده از این ماهیت لکنت زبان، با ضبط صدا و تهیه فیلم از درمان جویان خود که در حال « تصور درمان » به سر میبرند، مبادرت به تبلیغات گسترده و فریب اذهان عمومی می کنند و نام آنرا درمان قطعی لکنت زبان می گذارند.

پیوندهای لکنت زبان

هر گونه تغییر در پیوندهای لکنت زبان، موجب کاهش یا قطع موقت لکنت ظاهری میگردد:

  1. تغییر پیوندهای ابزاری
    تغییر دادن گفتار طبیعی شخص: قرار دادن تیله، میله یا هر وسیله دیگری در دهان که موجب تغییرات تلفظی و مشخصات موسیقایی گفتار گردند.
    تغییر دادن شنوایی شخص: دستگاه های لکنت شکن، یا اگر شخص با دو کف دست خود مرتب گوشهایش را ببندد و باز کند، همان نتیجه دستگاه های لکنت شکن را خواهد گرفت.
  2. تغییر پیوندهای گفتاری
    تغییر دادن تلفظ یا مشخصات موسیقایی گفتار به طور اختیاری.
    تولید صدا، کلمه یا هر گونه حرکات اضافی.
  3. تغییر پیوندهای ارتباطی
    تغییر دادن نوع تماس و ارتباط با مخاطب
    تماس حضوری به جای تماس تلفنی
    تکرار ملاقات با افراد خاص، تا به تدریج شرایط عادی شود
    تغییر دادن مکان ارتباطی: قرار ملاقات ضمن راه رفتن در پارک – برای دوری جستن از تماس چشمی – به جای کافی شاپ
  4. تغییر پیوندهای ذهنی
    تغییر دادن اختیاری جو ذهنی نیز می تواند بر روند لکنت ظاهری تاثیر بگذارد و آنرا کاهش دهد: برتر انگاشتن خود در برابر کسانی که آنها را بزرگ و با قدرت حس می کنیم. تکرار چنین رفتارهایی، به تدریج از حالت اختیاری خارج شده و بخشی از منش شخص میگردد.

 

بعضی از حرفه های متفرقه و نا مربوط به موضوع لکنت زبان، با کشف! تاثیر « تغییر در پیوندهای ذهنی » و فیلمبرداری چسب و قیچی از درمان جویان بینوا، مدعی درمان قطعی لکنت زبان آنان شده اند:

دانش شبیه سازی ذهن

توانمند سازان ذهن

کاشت CPU در ذهن

درمان قطعی لکنت زبان، برای اولین بار در جهان

درمان قطعی و بدون بازگشت لکنت زبان

درمان قطعی لکنت زبان

 

و شبیه سازی ذهن و توانمند سازان ذهن، چیزی جدا از تلقین و تغییر موقت جو ذهنی درمان جو نیست. به همین علت است که غیر از فیلم های چسب و قیچی – که برای جذب افراد ناآگاه تهیه میشوند – نمیتوان با درمان شده گان روبرو شد.

 

گزارش چند تن از درمان جویان دانش شبیه سازی ذهن از تمرینات درمان قطعی لکنت زبان:

  • گوش دادن همزمان درمانگر و درمانجو به یک ترانه پاپ. به من گفته شد بیا تا خود را به موسیقی بسپاریم و…
  • از من خواستند در حال ایستاده و با صدای بلند و کوبنده کلمات زیر را همراه با حرکات دست بخش کنم:
    – من خوبم، من خوبم، من خوبم،… { روش آقای حلّت روانشناس و مدیر مجله موفقیت، برای تغییر جو ذهنی درمان جویان خود }
    – من دیگه لکنت نمیکنم، من دیگه لکنت نمیکنم،… { روش آنتونی رابینز برای درمان لکنت زبان }
    – مرتب به بالا و پایین بپرم و بگویم: من خوب شدم، من خوب شدم، …

نتیجه

تغییر یافتن جو ذهنی میتواند موجب کاهش یا حتی قطع موقت لکنت ظاهری شخص شود و در ذهن او « تصور درمان » ایجاد کند. در این مرحله، درمان جوی ناآگاه، به راحتی به درمان قطعی لکنت زبان خود اعتراف می کند.

درمان جویی که با اشتیاق و احساس پیروزی به درمان قطعی لکنت زبان خود اعتراف می کند، بعد از مدت کوتاهی متوجه می شود که لکنت زبان او بهبود نیافته است! ولی او توان پس گرفتن اعتراف خود را از دست میدهد. پس گرفتن اعتراف در نظر او به مفهوم بی لیاقت، بی عرضه و بی کفایت ترجمه میشود. در این صورت اغلب ترجیح میدهند با لکنت درمان نیافته خویش بسازند، ولی همچنان در اذهان به عنوان قهرمان غلبه بر دیو لکنت زبان باقی بمانند!

آسیب هایی که این نوع اعتراف گرفتن ها به افراد دارای لکنت زبان میرساند، انتها ندارد… این سخن پایان ندارد…

 

 

جهت مشاهده ویدئو های بیشتر می توانید بر روی برچسب ویدئو کلیک نمایید.
همچنین پیشنهاد می کنیم حتما صفحه اینستاگرام کلینیک گفتار درمانی فرهمندپور را حتما دنبال (Flow) کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *