عوارض پیچیده لکنت زبان

فشارهای روانی ممتد و کلافه کننده لکنت زبان سبب میشود که جوان انواع راههای خلاصی از آنرا بیازماید ولی وقتی می بیند که با اجرای انواع ترفندها، باز لکنت در تعقیب اوست، گاه ممکن است چنین تصمیم بگیرد که شاید بهتر باشد برای آرامش خود، به جای پنهان کردن و فرار از لکنت، مستقیما به تعقیب آن بپردازد!

و بهترین انتخاب در این میان، « تغییر جایگاه درمانجو با درمانگر است. »

به این مفهوم که شخص تلاش میکند به جای قرار گرفتن در جایگاه درمانجو، در نقش درمانگر لکنت زبان ظاهر شود. پس او دو گزینه پیش رو خواهد داشت:

عوارض لکنت زبان

1) تحصیل در رشته گفتار درمانی

تا بتواند با استفاده از دانش آکادمیک رشته گفتار درمانی، و بدون تحمل درد پذیرش لکنت، یواشکی به درمان خویش بپردازد. در بعضی موارد که این افراد علت لکنت را عدم اعتماد به نفس خود میدانند، ممکن است در رشته روانشناسی تحصیل نمایند.

عوارض لکنت زبان

 2) مداخله در نقش درمانگر لکنت زبان

نمونه اول) معمولا پدر یا مادرانی که خود لکنت دارند و آنرا به شدت پنهان میکنند – اغلب، پدرها – ناآگاهانه نقشی بسیار منفی در برخورد با لکنت فرزند خود پیدا میکنند، آنها تلاش میکنند ناخواسته:

عوارض لکنت زبان

  • زمزمه های ذهنی خویش را به فرزند بینوای خود تزریق کنند
  • تجارب ناموفق خود را باری دیگر توسط فرزند بیازمایند
  • بدون آگاهی از چند و چون درمان، در گفتار او مداخله کنند
  • با دستورالعملها، توصیه ها و نصیحت های بی معنی، موجبات آزردگی و افزایش فشار روانی فرزند را فراهم نمایند
  • اگر فرزند را نزد گفتار درمانی آورده باشند، پدر به جای همکاری با درمانگر، به مقابله با او میپردازد

ولی علل این رفتارهای غیر قابل توجیه را باید در واکنشهای لکنت خود او دانست.

نمونه دوم) معمولا استادان دانشگاه یا معلم هایی که از پذیرش لکنت زبان خود سر باز میزنند، تلاش میکنند نقش درمانگر دانش آموز یا دانشجوی لکنت دار خود را بر عهده گیرند. آنها نیز با این واکنش، به دنبال گمشده های دور خود میگردند!

عوارض لکنت زبان
عوارض پیچیده لکنت زبان

نمونه سوم) فعالیت در شبکه های اجتمایی افراد دارای لکنت زبان نیز ریشه در همین نکته دارد. معمولا تعدادی از این جوانان که نتوانسته اند مشکل خود را بپذیرند، با راه اندازی یک یا چند شبکه اجتمایی، تلاش میکنند مستقیم یا غیرمستقیم، نقش کار بلد یا درمان کننده لکنت زبان را بازی کنند. سراسر این شبکه ها و وبسایتها پر است از حرفهای خاله زنک بازی و بی محتوا که فقط حس تغییر جایگاه را بدون هیچ دستاوردی به گردانندگان آن القا مینماید.

عوارض لکنت زبان

متاسفانه گاه همین رفتارها را میتوان در برخی عزیزان رشته گفتار درمانی مشاهده نمود! چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم؟

جهت مشاهده ویدئو های بیشتر می توانید بر روی برچسب ویدیو کلیک نمایید.
همچنین پیشنهاد می کنیم حتما صفحه اینستاگرام کلینیک گفتار درمانی فرهمندپور را حتما دنبال (Follow) کنید.

  1. بنده خدا گفت:

    درمان هایی که دکتر محمد احسان تقی زاده ارایه میدن واقعا بی نظیره لکنت من خیلی بهبود یافته و دارم به اواخر درمانم میرسم حتی دوست من که قفل میکرد تو صحبت کردن الان انگار اون آدم سابق نیست

    • کامبخش فرهمندپور گفت:

      من به شما قول میدم هر وقت به درمان کامل و پایدار لکنت زبان رسیدید، بعد از تست مختصر، به شما هم یک دستگاه پراید هدیه داده شود.

    • مدیر سایت گفت:

      آخر عزیزم، جانم، این چه نوع تبلیغیه که برای خودت میکنی؟! مگر بار سنگینی را که شخص دارای لکنت رو دوشش سنگینی میکنه رو نمی بینی؟ آخر بنده خدا تو که یک عمر از لکنت زبان رنج کشیدی، به خاطر اون رفتی رشته روانشناسی و غیره و غیره، چه خصومتی با این افراد داری؟ فقط یک انگیزه هست که بارها عرض کرده ام: لذت قرار گرفتن جایگاه درمان کننده به جای درمان شونده!

  2. محمد حسن خوانین زاده گفت:

    سلام
    1-تمام گفتار درمان هایی که خود لکنت داشتند و من کتابشان را خواندم هیچیک مدعی نشدند که لکنت درمان قطعی دارد از چهره مشهور دکتر ون رایپر بگیرید تا الی آخر و همچنین مدعی نشدند که خودشان را صددرصد درمان کردند،
    2-درباره علت هم گفتار درمان های عربی نظرات مختلفی داشتند بعضی ها مانند دکتر ون رایپر در ابتدا فرضیه یکسو برتری و.. را علت میدانستند ولی بعدا با تجربه و نتایج آزمایش های مختلف به صحیح نبودن آن پی بردند، بعضی هام مانند پمبرتن موری از ابتدا تا آخر معتقد به این بود که لکنت منشا عضوی دارد و دلایل خاص خودشم هم داشت و بقیه اعتقادات مختلف دیگر … نمی شه همینجوری تمام گفتار درمان های غربی را با هم معتقد به یک چیز دانست، مثل اینکه من بگم همه گفتار درمان های ایرانی لکنت را ناشی از فشار عصبی میدانند که این هم غلط است، شاید در گفتار درمان های ایرانی کسی باشد که لکنت را ناشی از علل عضوی بداند پس لطفا کلی گویی نکنیم و نظراتی که بیان می کنیم مبانی بر فکت علمی باشد.

    • کامبخش فرهمندپور گفت:

      «دلایل خاص خودشم هم داشت» جناب آقای مهندس گرامی، موضوع، نظرات اخلاقی نیست که هر کسی نطری داشته باشد. در عالم علم نظر و دلیل شخصی هیچ اعتباری ندارد.

  3. محمد حسن خوانین زاده گفت:

    سلام به آقای دکتر عزیز
    درمان لکنت زبان به معنای کنترل و مدیریت کردن این مشکل است، اگه یه روزی بخوام کتابی در مورد لکنت زبان بنویسم عنوان اون رو می نویسم زخمی به نام لکنت زبان، اگه مدام بهش نرسی اذیتت میکنه، نکته بعدی در درمان بزرگسالانه که بعنوان کسی لکنت داشته و داره اینه که در بزرگسالان چون شخصیت شکل گرفته عوامل محیطی اجتماعی و بطور کلی خارجی بر لکنت خیلی تاثیر گذاره، و گفتار درمان ها باید با توجه به شرایط درمانجو بطور مستقیم یا غیر مستقیم درمانجو را هدایت کنند بعضی موقع هام باید با درمانجو در شرایط مختلف گفتاری همراه بشن، بله شما درست می فرمایید که اصل خود شخصه، ولی در بعضی افراد برای شروع لازمه، و نکته ای که در آخر باید به اون اشاره کنم اینه که نباید هر حرفی رو گفتار درمان در گروه درمان بین اعضا به یک شخص زد ، ممکن شخصیت اون شخص له بشه، لکنتی که از زود رنجی ، عزت نفس پایین و مسخره شدن و… رنج میبره حالا اون لکنتی پناه اورده به اون گفتار درمان و آقای گفتار درمان اونجوری لهش می‌کنه بعد تا حرف میزنه گفتار درمان میگه بهانه جویی یکی از عوارض لکنت زبانه و خودشو تبرئه میکنه، در این گونه موارد بنظر من باید گفتار درمان با تجربه با شخص تنهایی بدون اینکه حتی منشی کلینیک متوجه بشه با اون صحبت کنه، بعد اینجوری میشه که دیواری کوتاه تر از گفتار درمان نیست، باور کنید جناب دکتر هیچ لکنتی از گفتاردرمانش بدش نمی آید بلکه خودش با پای خودش به کلینیک آمده، شرایط خانوادگی جامعه اقتصادی و… میاد رو لکنت تاثیر می‌ذاره که این شخص رو اینجوری می‌کنه میدانیم که میدانید میدانم که بیش از 40سال تجربه دارید ولی گاه وقتی مرور بعضی از مطالب بد نیست.

    • کامبخش فرهمندپور گفت:

      جناب آقای مهندس عزیز، لکنتی 20، تا زمانی که مشکل رو نپذیرید، همین چون و چراهاست و اتلاف وقت و کتاب نوشتن و از این شاخه به اون شاخه پریدن … ولی اینرا کاملا مطمئنم که هیچکس ترا به اندازه مخلص درک نمیکند و کمتر کسی به این اندازه دوستت دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *