لکنت زبان ، مزاحمی در تجارت و اقتصاد : طبق آمار درمانجویان کلینیک گفتار درمانی، 10% مردم دنیا به طور آشکار و نهان از لکنت زبان رنج میبرند؛ ولی فقط تعداد کمی موفق به پذیرش مشکل خود و اقدام به درمان میشوند.

شخص دارای لکنت زبان، مشکل را به تدریج به بی لیاقتی، ناتوانی و بی کفایتی خود نسبت میدهد و در نتیجه با انواع ترفندهای پنهانکاری، ضمن عدم پذیرش و با صرف انرژی بسیار تلاش میکند لکنت خود را از دید مخاطبان پنهان نماید.

فارغ از این واقعیت که « لکنت نکردن به مفهوم لکنت نداشتن نیست .» به این ترتیب، ناخواسته در « چرخه لکنت زبان » قرار میگیرد ( کتاب راز لکنت زبان ) و دچار نوعی ترافیک ذهنی میشود: خودکم بینی، آشفتگی ذهنی، اضطراب، چون و چرا، عدم تعادل ذهنی و غیره.

در این صورت شخص مرکز ثقل خود را از دست میدهد و اغلب در شرایط دشوار و خاص ( مثل تعاملات تجاری و اقتصادی، ) این پکیج لکنت است که برای او تصمیم میگیرد و او را به واکنش وادار میسازد.

واکنش هایی که بی تردید زیان او را در پی خواهد داشت؛ چرا که در این شرایط شخص به جای تفکر و تعقل و تعقیب سود و زیان، فرمانده دیگری دارد که به جای اندیشیدن به منافع تجاری و اقتصادی، انرژی شخص را صرف اجرای ترفندهای پنهانکاری می کند و ریسک موفقیت او را بالا میبرد. واقعیت دیگر: « با لکنت زبان موفقیت شاید، خوشبختی هرگز »

چگونه لکنت زبان به تجارت و اقتصاد صدمه میزند؟

برای درک این چگونگی، بهتر است به چند نمونه واقعی دقت کنیم:

نمونه اول)

دکتر داروسازی به خاطر پنهان کردن لکنت خود، با شخصی دیپلمه در جنوب تهران شریک شده بود تا او به جایش در داروخانه حرف بزند! او بعد از درمان لکنت زبان، از شریکش جدا شد و در شمال شهر داروخانه بزرگی را با مدیریت خود تاسیس نمود و سود او با این کار ده ها برابر افزایش یافت.

نمونه دوم)

جوانی که نزد دایی خود به شغل طلاسازی مشغول بود، با وجود تجربه و سرمایه کافی برای استقلال کاری، سالها بود که حتا جدایی به ذهنش هم خطور نمیکرد. چرا؟ چون خوب میدانست که تجربه ای در ارتباطات نیندوخته است. او هنوز نیمی از مسیر درمان را نپیموده بود که مستقل شد و اکنون بیش از 30 کارمند برجسته دارد … سود او با این جنبش ده ها برابر افزایش یافت.

نمونه سوم)

جوانی فارغ التحصیل دکترای برق و مخابرات که تازه ازدواج کرده بود، به این علت که نزد افراد مهم و صاحب نام بیشتر دچار لکنت میشد، برای دوری از آنها، در پارکینگ منزل خود به تعمیر رادیو ضبط کاست مشغول بود. او بعد از دو سال تلاش و طی مسیر درمان لکنت زبان، مدیر یکی از بزرگترین شرکتهای برق و مخابرات در شهرداری تهران شد؛ آیا میتوان سود ایشان را محاسبه کرد؟!

لکنت زبان در تجارت
لکنت زبان ، مزاحمی در تجارت و اقتصاد
اغلب مردم تصور میکنند لکنت زبان به این معنی است که شخص گاهی دچار قفل زبان میشود!

بدون آنکه بدانند این قفل زبان یا پنهان کردن آن از کجا می آید و چه تاثیراتی بر دیدگاه ها و ارتباطات شخص داشته است.

  • لکنت زبان گاه سبب میشود که شخص دوست را دشمن و دشمن را دوست پندارد.
  • همیشه نیمی از ذهن درگیر پنهان کاری ها و نشخوار فکری است.
  • ممکن است گاهی که لازم است کلمه « بله » از زبان فرد دارای لکنت زبان شنیده شود، کلمه « نه » به گوش برسد.
  • لکنت زبان سبب میشود که همیشه اولویت شخص پنهان کردن مشکل از دید دیگران باشد؛ حتا در برابر منافع فرزند.
  • و بالاخره شاهد دگرگونی هایی در شخص هستیم که مسبب آنها عوارض لکنت زبان بوده اند.

*روزی یکی از افراد بسیار برجسته در امر تجارت و اقتصاد به کلینیک گفتار درمانی مراجعه کرد و برای دوستان گروه درمان از توانایی های فراوان خود خاطره ها تعریف میکرد و معتقد بود که لکنت زبان نتوانسته خللی در موفقیت های او ایجاد کند.

ولی دوستان گروه پاسخی به وی دادند که نظرش خیلی زود عوض شد. آنها گفتتد: « تو با وجود لکنت زبان توانسته ای در حرفه خود تا این اندازه موفقیت کسب کنی! ببین اگر لکنت نداشتی الآن چه شرایطی داشتی …  

جهت مشاهده ویدئو های بیشتر می توانید بر روی برچسب ویدئو کلیک نمایید.

همچنین پیشنهاد می کنیم حتما صفحه اینستاگرام کلینیک گفتار درمانی فرهمندپور را حتما دنبال (Follow) کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *