گفتار درمانی راه درمان لکنت :

رشته گفتار درمانی در سال 1351 شمسی با حضور چند استاد و متخصص گفتار درمانی خارجی و بهترین متخصصان مختلف داخلی، در دانشکده توانبخشی راه اندازی شد؛ و من در سال 1353، سومین گروهی بودم که این رشته را شروع کردم.

از آنجا که تا آن زمان هیچ گفتار درمانی فارغ التحصیل نشده بود، کسی به چند و چون حرفه ای که در انتظارش بود آگاهی نداشت.

من خودم فکر میکردم که درمان با گفتار به این معنی است که همه فنون سخنوری را به ما آموزش میدهد تا بتوانیم جامعه خود را از کجروی ها و نابسامانیهای اجتماعی برهانیم!

ولی وقتی فارغ التحصیل شدم و شناخت بهتری از آن پیدا کردم، مشکل دیگری پیش رو بود، و آن اینکه مردم – عام و خاص – آنرا نمی شناختند.

به هر کس میگفتم رشته من گفتار درمانی است، بعد از آن میباید چندین دقیقه وقت صرف توضیح کاربرد آن میکردم.

گفتار درمانی راه درمان لکنت

برخی از این ماجراها را به یاد می آورم:

  • گفتم: رشته تحصیلی من؟ گفتار درمانی
  • گفت: شوخی میکنی!
  • گفتم: توی دانشگاه گفتار درمانی خوندم
  • گفت: وااا مگه میشه! یعنی میخواهید بدون دارو و جراحی مریضها را درمان کنید؟ اونهم با حرف زدن!
  • گفتم: من کارشناس گفتار درمانی هستم
  • گفت: اگر میرفتی کردار درمانی بهتر بود، کسی برای گفتار پول به آدم نمیده
  • دکتر روانشناس وزارت بهداری – آنزمان – با چهره ای درهم کشیده گفت: گفتار درمانی؟! مگه داریم؟
  • گفتم: شما را نمیدانم آقای دکتر ولی ما داریم
گفتار درمانی راه درمان لکنت

تا اینکه رفته رفته با ورود فارغ التحصیلان گفتار درمانی به برخی بیمارستانها و مراکز درمانی دیگر و برطرف کردن نیاز درمانجویان، توانستند نقش بزرگ و مثبت خود را در کاهش یا درمان کامل انواع اختلالات گفتاری نشان دهند.

گفتار درمانی راه درمان لکنت

 تجربه گفتار درمانی راه درمان لکنت

من میدیدم که اغلب دوستان گفتار درمان، توانایی پرداختن به همه مشکلات را دارند و به خوبی از پس 15- 20 اختلال گفتاری برمی آیند، فقط نسبت به درمان لکنت زبان بزرگسالان از خود تردید نشان میدهند.

یکی از خصوصیات مخلص همیشه این بوده و هست که جذب کارهای سخت و نشدنی میشوم؛ و تردید دوستان در درمان لکنت زبان بزرگسالان، مرا بیشتر به سوی آن میکشاند و من در میان این همه اختلالات گفتاری، فقط آنرا انتخاب کردم.

گفتار درمانی راه درمان لکنت

در ابتدا غیر از همان روشهای درمان لکنت زبان که در رشته گفتار درمانی آموزش دیده بودم، توان دیگری نداشتم.

تا اینکه به تدریج با پیوند آموزش های گفتار درمانی، تحقیقات علمی-عملی و بخصوص تعامل با درمانجویان متعدد، به بازشناسی شناخت و درمان پرداختم و به این ترتیب، مسیر درمان لکنت زبان روز به روز روشن تر شد و از دل آن درمان پایدار بیرون آمد.

مسیری که بی تردید بدون آموزش های آکادمیک رشته گفتار درمانی هرگز میسر نمیشد.
گفتار درمانی راه درمان لکنت

تجارب درمانجویان در لکنت

همیشه در گروه درمان لکنت زبان درمانجویانی بودند – و همچنان هستند – که نتیجه تجارب و نظرهای آنان را ضمن پالایش از دیدگاه بقیه اعضا، یادداشت میکردم و به اطلاعات و دانش پیشین می افزودم و از جلسه بعد آنها را به اجرا میگذاشتم. و به این ترتیب روز به روز بر رضایت درمانجویان افزوده میگردید و تار و پود مسیر درمان محکم تر و واضح تر میشد در راستای گفتار درمانی راه درمان لکنت .

گفتار درمانی راه درمان لکنت

حال سال هاست که غیر از موضوعات مربوط به مدیریت کلینیک گفتار درمانی، نکته مهمی به اطلاعات و دانش شناخت و درمان لکنت زبان اضافه نشده است؛ ولی تا زنده ام، پند استاد سخن را از کارنامه کاری و زندگی خود حذف نخواهم کرد:

چو دیدار یابی به شاخ سُخُن بدانی که دانش نیاید به بن ( فردوسی )

 

جهت مشاهده ویدئو های بیشتر می توانید بر روی برچسب ویدئو کلیک نمایید.
همچنین پیشنهاد می کنیم حتما صفحه اینستاگرام کلینیک گفتار درمانی فرهمندپور را حتما دنبال (Follow) کنید.

  1. امید گفت:

    سلام من خیلی تحقیقات کردم و کل کتاب راز رو خوندم اما باز بعضی چیز ها جای سواله که میگم.. ۱-این در کودکی یه مشکل گفتاری هست بعد بزرگتر که میشه تبدیل به یک عادت میشه یعنی اگه ذهنیت رو در نظر نگیریم دیگه در گفتار دچار مشکل نمیشه یا خیر گفتار فرد هم دچار مشکل شده که باعث شده این ذهنیت رو بوجود بیاره ؟ درکل تا کودکی هیچ اطلاعی از مشکل نداشته و اصلا فکرشو نمیکرده اما بزرگتر که میشه میفهمه که یه مشکل داره و از ترس اون مشکل دچارش میشه حالا اگه از اون مشکل نترسه یعنی دیگه مشکلی پیش نمیاد؟ پس اصل اون مشکل که آسیب گفتاری بود چی میشه ؟ پس هر دو مشکل رو باید داشته باشه یعنی هم مشکل گفتاری و هم ذهن شرطی شده ولی خب مشکل گفتاری فقط در شرایط خاص خودش رو نشون میده پس یعنی گفتار هیچ مشکلی نداره اما این رو مطمئن نیستم که تو کودکی هم فقط تو شرایط خاص دچارش میشه یا تو کودکی بدون فکر و ترس تو شرایط خاص دچارش میشه اما بعد بزرگتر که میشه تو شرایط خاص دچار میشه؟ ۲ – اگه این یه عادت شرطی شده هست هر کسی میتونه دچارش بشه مثلا تو ذهنش بسازه بگه تو فلان شرایط من دچار مشکل میشم واقعاً میشه یا خیر فقط افرادی که به این مشکل مبتلا هستن این افکار روشون تأثیر داره ؟ چون من خودم بارها سعی کردم با این افکار بتونم این مشکل رو بوجود بیارم دیدم نه نمیشه !! واقعا عجیبه .. خلاصه بقیه چیزارو میدونم فعلا فقط همین دوتا جای سوال هست برام

    • کامبخش فرهمندپور گفت:

      امید جان من فکر میکنم که شما کتاب راز لکنت زبان را به دو دلیل در شرایط عدم پذیرش لکنت خود خوانده ای: 1) در این کامنت طولانی، حتا یک مرتبه هم از کلمه لکنت زبان استفاده نکرده اید! برای مثال مینویسید کتاب راز! 2) اگر شما چگونگی ایجاد لکنت و همچنین تفاوت علت لکنت کردن خردسالان تازه مبتلا را با بزرگسالان در کتاب مطالعه بفرمایید، بی تردید پاسخ خود را دریافت خواهید نمود. با این حال ضمن تشکر، اگر پرسشی باقی ماند، در خدمت هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *