انسان ها در طیف سنی محتلف، از جمله نوزاد تازه متولد شده ی نارس تا فرد ۹۰ ساله ای که پس از سکته مغزی توانایی صحبت کردن را از دست داده‌ است، به خدمات گفتار درمانی نیاز دارند. پس فردی می‌تواند متخصص گفتار درمان خوب و موفقی باشد که توانایی برقراری ارتباط با افراد در سنین مختلف را داشته باشد. کلینیک گفتار درمان فرهمند پور به درمان کودکانی که در درک و بیان زبان مادری یا استفاده صحیح از گفتار دچار مشکل هستند و بزرگسالانی که به دلیلی توانایی گفتاری خود را از دست داده‌اند، می پردازد.

گفتار درمانی و انواع اختلالات گفتاری

گفتار درمانی چیست؟

رشته ای است که به امر تشخیص و درمان انواع اختلالات گفتاری می پردازد. ماهیت لکنت زبان، حساسیت ها، ناامیدی ها، زودرنجی ها و ناکامی ها ایجاب می کند، که گفتار درمان های گرامی راه و چاره ای برای حل این مشکل بیابند.

علت اختلالات گفتاری

شاید عده ای از همکاران گرامی بتوانند درمان جویان خود را طوری پذیرش نمایند که تماسی بین افراد لکنت دار با بقیه صورت نگیرد. ولی من پیشنهاد می کنم بهتر است بعد از فارغ التحصیلی، هر درمان گر بنا به علاقه و خصوصیات فردی، بخشی از اختلالات گفتاری را انتخاب نموده و کار خود را بر روی آن متمرکز سازد.

این عمل، مزایای زیادی برای درمان گر و همچنین درمان جویان خواهد داشت:

  • درمان گر در شاخه فعالیت خود زودتر خبره می شود.
  • درمان جویان با آرامش و اعتماد بیشتری به او مراجعه می کنند.
  • گفتار درمان می تواند تجارب چند ساله خویش را طبقه بندی نموده و آن را در اختیار دانش پژوهان قرار دهد.
  • هنگامی که اختلالات گفتاری مراجعین در یک کلینیک شبیه به هم باشد ، مسیر درمان اغلب آنان نیز یکی می شود. در این صورت گفتار درمان می تواند با تشکیل جلسات گروهی ، نتایج بهتری برای تثبیت درمان بگیرد.
  • در این شرایط ، احتمال تماس افراد لکنت دار با دیگر اختلالات از بین می رود.
نحوه انتخاب گفتار درمان در گفتار درمانی

گفتار درمانی که می خواهد به درمان مسئولانه اختلالات گفتاری که به علت پیچیدگی و گستردگی آن و کوتاهی عمر، امری دست نیافتنی است بپردازد، باید در دانش و توانمندی های زیر به میزان لازم مهارت یابد:

  1. آناتومی و فیزیولوژی بدن (با تمرکز بر جنبه های متعدد مربوط به این رشته).
  2. روانشناسی (و کاربرد آن در درمان اختلالات گفتاری و ارتباطی).
  3. کسب تجارب درمانی (که به آموزش صحیح، تحقیق شخصی و تلاش خاص خود نیاز دارد).
  4. آگاهی از دانش و روش های درمان در این رشته و استفاده بهینه از آن ها در شرایط و ارتباطات خاص درمان جویان.
  5. تعامل با همکاران این رشته در نقد شدن و نقد کردن (هر گفتار درمان بدون نقد شدن توسط همکاران خود، به راحتی در دام بیراهه های شناخت و درمان، خود بینی و شبه علم گرفتار خواهد شد).
  6. لازم است یک گفتار درمان از روش های درمان معتبر استفاده کند، ولی از آن مهم تر این است که او باید ابتدا خود آن ها را بیازماید، به صحت آن ها مطمئن شود، به اجرای آن ها تسلط یابد و بعد روش های درمان را با شخصیت و خصوصیات فردی خود بیامیزد و با ابتکار خاص خویش در مسیر درمان درمانجو گام بردارد.
  7. کسب این توانایی که بتواند خود را به جای درمان جو قرار دهد. (که از این نعمت برخوردار باشد، نیمی از راه را پیموده است).
گفتار درمانی متولی لکنت زبان

گفتار درمانی متولی لکنت زبان

اگر می بینیم:

  • موضوع لکنت زبان به عنوان رشته ای مستقل محسوب نمی شود.
  • بسیاری از استادان این رشته از تدریس لکنت زبان سر باز می زنند
  • بسیاری از فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی از پذیرش و درمان درمان جوی دارای لکنت زبان امتناع می ورزد.
  • برخی استادان این رشته مرتب روش های اندازه گیری لکنت ظاهری و فرمول های درمان لکنت زبان را بی هیچ پایه و اساسی می سازند و آن ها را به دانشجویان آموزش می دهند و از دروغ گفتن در خصوص تعداد درمان شدگان با روش های من درآوردی خود ابایی ندارند.
  • اگر می بینیم که دخالت برخی حرفه های متفرقه و نامربوط به موضوع لکنت زبان رو به افزایش است و کار به جایی کشیده که آشکارا این رشته را به سخره می گیرند

همه یک علت دارد، هنوز استادان رشته لکنت زبان در جهان نتوانسته اند علت این مشکل را کشف کنند و روش درمان مناسبی برای آن ارائه دهند.

به طور معمول انتظار می رود کسانی که در یک رشته دانشگاهی تحصیل می کنند، هنگامی که در مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد و سپس به دکترا راه می یابند، به تدریج بر دانش آن ها افزوده شود. ولی متاسفانه این فرآیند در موضوع لکنت زبان در فارغ التحصیلان این رشته مشاهده نمی شود.

بجز عامل تجربه میزان اطلاعات یک کارشناس با یک پروفسور و دکتر به یک اندازه است. اول ببینیم وسعت اطلاعات کلی استادان و محققان غربی لکنت زبان چقدر است و در دانشگاه چه اطلاعاتی را به دانشجویان سراسر دنیا منتشر می کنند؟ اطلاعاتی که اگر آن ها را از میان دانش و علوم مربوط به عارضه لکنت زبان برداریم، کفگیر به ته دیگ خواهد خورد:

1. علت لکنت زبان محققان مراکز درمانی غربی علل لکنت زبان را موارد زیر می دانند: لکنت زبان یک بیماری چند علتی است.این عامل ژنتیکی، اختلال یا ضایعه مغزی، اختلال در پل ارتباطی مراکز بروکا و ورنیکه مغز، اختلال در عملکرد مراکز اعصاب اندام های گفتاری و مربوط به یکسو برتری نیمکره های مغزی است. آقای دکتر ون رایپر از نام آورترین متخصص لکنت زبان در جهان، که به عنوان یک گفتار درمان پیشکسوت و شخصی که خود از لکنت رنج می برد، درمان را در تقویت نیمکره چپ مغزی می دانست و برای آن تمرینات خاصی ابداع کرده بود. متاسفانه هنوز هم توسط برخی گفتار درمان ها اجرا می شود.

2.آمار لکنت زبان یک در صد مردم دنیا دارای لکنت زبان هستند. پسرها چهار برابر دخترها به لکنت زبان مبتلا می شوند .و از این قبیل آمارهای غیر واقعی.

3. انواع لکنت زبان

  • نوع تکرار
  • نوع کشیدن صدا
  • نوع قفل شدن
  • نوع خفیف
  • وع متوسط
  • نوع شدید

و اخیرا هم طبقه بندی آن با شدت ۱۰-۱ مرسوم شده است.

باید گفت این نوع طبقه بندی ها، هیچگونه همخوانی با واقعیت و ماهیت لکنت زبان ندارند. چرا که آن ها فقط واکنش مشکل ( لکنت ظاهری ) را معیاری برای اصل مشکل (لکنت ذهنی) می دانند. لکنت زبان عارضه ای است که نمی توان آن را به انواع تقسیم نمود.

4. روش های درمان لکنت زبان دقت داشته باشید تا به حال هیچ نظریه علمی که بر واقعیت لکنت زبان استوار باشد، توسط دانشمندان، محققان و استادان گفتار درمانی و رشته های دیگر در دنیا منتشر نشده است. اما انواع روش های درمان من درآوردی و دور از خرد ارائه گردیده است و روز به روز بر تعداد بیراهه های درمان اضافه می شود. باید دانست تا زمانی که نتوانیم علت لکنت زبان را شناسایی کنیم، محال است بتوان روش درمان مناسبی برای آن ارائه داد.

این در حالی است که متخصصان گفتار درمانی غربی ضمن ناشناخته خواندن علت لکنت زبان، مرتب برای آن نسخه های جدید و بی حاصل می پیچند. بی تردید طی مسیر درمان پایدار لکنت زبان، حتما باید در چهار چوب شرایط و ارتباطات عادی و روزمره انجام گیرد، تا از طریق کسب تجربه، جزعی از ذات و منش شخص گردد. بنابراین، تمریناتی که خارج از این چهار چوب باشند، نمی توانند نقشی در درمان ماندگار و پایدار شخص داشته باشند:

کتاب خوانی:

کتاب خوانی که در اغلب کلینیک ها به عنوان تمرین درمان لکنت زبان انجام می شود، ممکن است به درمان جو حس تمرین کردن و گاه حس مطلوب تصور درمان القا کند. ولی چون کتاب خواندن به مفهوم ارتباط عادی و روزمره شخص محسوب نمی شود، تاثیری بر درمان پایدار نخواهد داشت. هرگز امکان ندارد که شخصی با تکنیک های گفتاری کتاب بخواند و نتیجه آن درمان لکنت زبان او باشد.

لکنت ارادی:

یکی از مضحک ترین و گاه مخرب ترین روش درمان لکنت زبان که نشان از عدم شناخت درمان گر دارد، وادار ساختن درمان جو به اجرای ناجوان مردانه لکنت ارادی می باشد. درباره این رفتار بیراهه در کتاب راز لکنت زبان صحبت شده است.

تمرینات مختلف دیگر در کلینیک فرهمند پور: کشیدن صداها، اصلاح تلفظ صداهایی که شخص روی آن ها گیر می کند، صحبت مقابل آینه، بالا بردن صدا، تمرینات یکسو برتری نیمکره های مغز و همچنین شوک های روانی ساخت آقای آنتونی رابینز و شبیه سازی ذهن، هیپنوتیزم و دستگاه های لکنت شکن مانند دستگاه لکنت زبان، دستگاه ضد لکنت زبان، دستگاه موزون کننده گفتار، همه و همه یا از روی ناآگاهی است و یا از روی سودجویی که در هر صنفی دیده می شود. یکی از دیدگاه های نادرست در درمان لکنت زبان، تمرینات گفتار درمانی در اصلاح تلفظ می باشد.

متراژ لکنت ظاهری:

بارها این نکته توسط دوستان گروه درمان به اثبات رسیده که لکنت نکردن به مفهوم لکنت نداشتن نیست. با تاسف میبینیم که برخی از گفتار درمان ها با نادیده گرفتن این مهم، انرژی خود و درمان جو را صرف گفتار روان و لکنت نکردن می نمایند که متاسفانه بعد از مدتی باید شاهد فروپاشی و بازگشت زحمات خود باشند.

علل نابسامانی های لکنت زبان

ببینیم چرا کار به اینجا کشیده و چرا متخصصان این رشته با وجود توانایی های گسترده خود در دیگر اختلالات گفتاری و همچنین نیاز شدید جامعه، هنوز نتوانسته اند به شاه کلید ورود به عالم لکنت زبان یعنی این پرسش که لکنت زبان چگونه آغاز می شود؟ راه یابند.

علل نابسامانی های لکنت زبان در گفتار درمانی

1. باند استادانی که خود لکنت زبان دارند.

جمعی از پیشکسوتان درمان لکنت زبان که خود همیشه با لکنت زندگی کرده اند، در کتاب راز لکنت زبان به این نکته پرداخته اند که چگونه این باند در راس امور مربوط به این عارضه قرار گرفته و چگونه خواسته و ناخواسته جهت واقعیات لکنت زبان را به بیراهه کشانده اند.

2. تقلید کور از محققان بی تحقیق و دانشمندان بی دانش

در علم قانونی به نام  قانون از کجا آورده اید؟ وجود دارد. ولی به تعجب و تاسف می بینیم که متخصصان بدون توجه به این قانون اساسی، به تقلید از نظریه های بی منطق و بی محتوای آنان می پردازند. آن ها نظریات و دیدگاه های ضد و نقیض این محققان، را با این تصور که  چون خود آن ها لکنت زبان دارند، پس بهتر می توانند آن را درک کنند، چشم بسته می پذیرند.

3. علت یابی لکنت زبان در ضایعه عضوی ده ها سال است که محققان لکنت زبان و به تبعیت از آنان متخصصان گفتار درمانی، بدون هیچگونه توجیه علمی اندام های بدن انسان را به عنوان علت لکنت زبان معرفی می کنند. تا به حال کسی از آنان نپرسیده که چرا؟ چگونه؟ یک سال علت را به یک ژن بی آدرس نسبت می دهند و همه گفتار درمان های غرب و شرق ندیده و نشناخته، همان را منتشر می کنند. سال بعد به جان قسمت های مختلف مغز می افتند. اخیرا هم برای آن جمله عاجزانه زیر را انتخاب کرده اند: « لکنت زبان یک مشکل چند علتی است. » یعنی همزمان چند عضو از بدن شخصی دچار ضایعه ای می شوند که نتیجه آن ها به لکنت زبان او می انجامد.

هم شب و هم ابر و هم باران ژرف        این سه تاریکی غلط آرد شگرف!

4. پیچیدگی ماهیت لکنت زبان تمامی متخصصان این رشته به خوبی می دانند که لکنت زبان با دیگر اختلالات گفتاری بسیار متفاوت است. اساسا لکنت زبان یک اختلال گفتاری نیست، بلکه یک اختلال ارتباطی می باشد که در شرایط خاص ارتباطی، ذهنیت شخص دچار آشفتگی می شود و فقط بخشی از واکنش این آشفتگی است. به همین علت است که اغلب متخصصان این رشته به اشتباه آن را این گونه تعریف می کنند: یک اختلال سیالی بیانِ لفظی است که بر اساس تکرارها و تطویل های غیر ارادی، صدا دار یا بی صدا، به هنگام انتشار واحدهای کوچک سخن یعنی اصوات، هجاهای مجزا یا هجاهای کلمات مشخص می شود.

پیامدهای ناآگاهی رشته گفتار درمانی در موضوع لکنت زبان

یکی از خصوصیات آدمی این است که معمولا شکست ها و عدم موفقیت های حرفه ای خود را به راحتی فراموش می کند و از آن سخنی به میان نمی آورد. و از طرفی موفقیت های خویش را حتی اگر کوچک باشند، بسیار بزرگ می پندارد و آن را بیان می کنند. یک متخصص گفتار درمانی که بخشی از فعالیت حرفه ای خود را به درمان لکنت زبان اختصاص داده، لیستی از موفقیت های خویش را در این مورد برمی شمرد ولی:

  • به شکست ها و عدم موفقیت های فراوان خود اشاره نمی کند.
  • درمان لکنت زبان به پیگیری های پیوسته در دراز مدت و تایید متخصص گفتار درمان نیاز دارد.
  • همیشه در طول زندگی خود شاهد فاصله ادعا تا واقعیت بوده ایم. ولی اغلب این فاصله در بین مدعیان درمان لکنت زبان ( گفتار درمان ها و حرفه های متفرقه ) بسیار بیشتر دیده شده است.
  • در کتاب راز لکنت زبان به بهبود یافتن خود به خودی و یا در اثر تغییر یافتن الگوی گفتاری کودک اشاره شده است. گفتار درمان هایی که با اینگونه کودکان کار می کنند، بهبود یافتن آنان را ناآگاهانه به حساب روش درمان خویش می گذارند و تصور می کنند که روش درمان لکنت زبان را به طور کلی یافته اند. ولی وقتی با آن روش در برخورد با بقیه مراجعین موفقیتی مشاهده نمی کنند، ناخواسته مجبور می شوند، گناه را به گردن این و آن بیندازند و …
  • بی تردید اغلب متخصصان این رشته از دخالت برخی افراد از جمله روان شناسان، متخصصان کودک و .. که در حرفه های متفرقه و نامربوط به موضوع لکنت زبان تحصیل کرده اند، ناخشنود هستند. ولی باید دانست آنچه آن ها را به این بیراهه هدایت نموده، ناتوانی خود گفتار درمان ها در شناخت و درمان لکنت زبان است. و از آن مهم تر، عدم تمایل آن ها به بازنگری و بازشناسی این عارضه است.

6 گام گفتار درمانی

one

کتاب راز لکنت زبان

با وجود اینکه شخص سال ها با لکنت زبان دست و پنجه نرم می کند، به علت اخبار غلط و پیچیدگی های ذاتی این عارضه، توانایی بررسی و درک مشکل خود را ندارد. این کتاب پرده از راز آن برمی دارد.

two

حضور در گروه درمان

تجربه های متعدد نشان می دهند که بدون فعالیت در یک گروه درمان منسجم، درمان پایداری صورت نمی گیرد. همچنین درمان جو را برای پذیرش مشکل و اقدام عملی آماده می سازد.

three

آموزش تکنیک های گفتاری

کسب گفتار روان، سال ها ذهن درمان جوی تازه وارد را درگیر کرده است. پس وقتی او با اجرای تکنیک های مناسب به گفتار طبیعی دست می یابد، پیام مهمی دریافت می کند.

four

بازسازی ارتباطات

در این مرحله، درمان جو متوجه می شود گفتار روان، ابتدای مسیر است نه پایان آن. و تثبیت گفتار روان هنگامی میسر می شود که ریشه مشکل، یعنی عوارض لکنت زبان اصلاح و بازسازی شوند.

five

متحول شدن

با اصلاح و بازسازی عملی دیدگاه ها و ارتباطات، عوارض لکنت زبان رنگ می بازد و شخص به تدریج آرام می گیرد و با زندگی آشتی می کند. گاه تحول آنچنان است که خانواده درمان جو را به حیرت می اندازد.

six

رهایی از بند لکنت زبان

رهایی از بند لکنت زبان به معنی آرامش و متحول شدن کیفیت ذهنی است. کیفیتی که برای بقیه غیرقابل دسترس می باشد. رهایی به معنی آزادی، خروج از بن بست و رسیدن به ثقلِ درون است.

سال پیش ناظر صحبت های دو تن از گفتار درمان ها بودم :

دانشجوی ارشد گفتار درمانی: آقای دکتر شما علت لکنت زبان را در چه می دانید؟

دکتر بعد از برشمردن نظریه های ضد و نقیض محققان غربی پاسخ داد: هنوز معلوم نیست نمیدانم.

دانشجوی ارشد: شما کدام یک از تعریف های لکنت زبان را مناسب تر میدانید؟

دکتر بعد از نقل قول از نویسندگان غربی گفت: نمی شود گفت ،نمیدانم.

دانشجوی ارشد: به نظر شما بهترین روش درمان لکنت زبان چیست؟

در اینجا بود که نفس دکتر گرم شد و پس از برشمردن موفقیت هایش، انواع روش های درمان را توضیح داد: روش رفتار درمانی، درمان مستقیم، درمان غیر مستقیم، درمان کمپرداون، درمان لیدکامب و …

همراهان گرامی باید از خود بپرسند آیا می شود وقتی علت لکنت زبان را ندانیم و از تعریف آن بی خبر باشیم، آنگاه بتوانیم به روش درمان آن دست یابیم؟

گفتار درمانی ، تنها راه درمان لکنت زبان

بارها به این نکته پرداخته شده که تنها راه درمان لکنت زبان با گفتار درمانی است. ولی این مهم هنگامی به بار خواهد نشست که گفتار درمان، بعد از تحصیل در این رشته ، مراحل زیر را به خوبی سپری کرده باشد:

1. اولین گام موفق درمان لکنت زبان با گفتار درمانی

متخصص گفتار درمان باید با تحقیقات شخصی به روشنی دریابد که برخلاف شایعات شبه علمی و نظریه های غلط محققان، علت لکنت زبان یک ضایعه یا اختلال عضوی نیست.

لازمه درمان، ارتباط نزدیک متخصص با درمان جو است. هنگامی که درمان کننده، علت لکنت زبان درمان جوی خود را ضایعه مغزی، ضایعه ژنتیکی یا ضایعه عصبی بیان می کند، ببینیم چه اتفاقی می افتد:

اولین گام موفق درمان لکنت زبان با گفتار درمانی
  • گفتار درمان خود را از واقعیت های این عارضه بسیار دور می کند.
  • فاصله خود را با درمان جوی بینوا به شدت افزایش می دهد.
  • مهم ترین وظیفه گفتار درمان، تعادل بخشیدن به ذهنیت درمان جو است. با اتهام ضایعه مغزی، اگر تعادلی هم در شخص باشد، به کلی شکست می خورد.

در واقع گفتار درمان با اعلام این نظریه غیر علمی و بی محتوا، هم خود را از شناخت لکنت زبان دور می کند و هم موجب تخریب اعتماد به نفس او می شود.

1. اولین گام موفق درمان لکنت زبان با گفتار درمانی

گفتار درمان باید با تحقیقات شخصی به روشنی دریابد که برخلاف شایعات شبه علمی و نظریه های محققان بی تحقیق، علت لکنت زبان یک ضایعه یا اختلال عضوی نیست. لازمه درمان، ارتباط تنگاتنگ و بدون فاصله او با درمان جو است. هنگامی که درمان کننده، علت لکنت زبان درمان جوی خود را ضایعه مغزی، ضایعه ژنتیکی یا ضایعه عصبی بیان میکند، ببینیم چه اتفاقی می افتد:

  • گفتار درمان خود را از واقعیت های این عارضه بسیار دور میکند
  • فاصله خود را با درمان جوی بینوا به شدت افزایش میدهد ( = مغز سالم گفتار درمان در برابر ضایعه مغزی درمان جو! )
  • مهمترین وظیفه گفتار درمان، تعادل بخشیدن به ذهنیت درمان جو است؛ با اتهام ضایعه مغزی، اگر تعادلی هم در شخص باشد، به کلی منهزم میشود. در واقع گفتار درمان با اعلام این نظریه غیر علمی و بی محتوا، هم خود را از شناخت لکنت زبان دور میکند و هم موجب تخریب اعتماد به نفس او میشود!
اولین گام موفق درمان لکنت زبان با گفتار درمانی
تقویت شخصیت و تعادل ارتباطی در گفتار درمانی

2. تقویت شخصیت و تعادل ارتباطی

یک گفتار درمان قبل از ورود به موضوع درمان، لازم است پس از رسیدن به خودشناسی، به اصلاح دیدگاه ها و ارتباطات خویش بپردازد.

نام دیگر درمان لکنت، متعادل شدن ذهنیت شخص در شرایط مختلف می باشد. درمان لکنت زبان با گفتار درمانی، به معنی تعادل بخشیدن گفتار درمان به درمان جو است. البته اگر گفتار درمان  از نعمت تعادل بهرمند نباشد، این کار شدنی نیست.

2. تقویت شخصیت و تعادل ارتباطی

یک گفتار درمان قبل از ورود به موضوع درمان، لازم است با خودشناسی، به اصلاح دیدگاهها و ارتباطات خویش پرداخته باشد. نام دیگر درمان لکنت، متعادل شدن ذهنیت شخص در شرایط مختلف می باشد؛ و درمان لکنت زبان با گفتار درمانی، به معنی تعادل بخشیدن گفتار درمان به درمان جو است. البته این کار شدنی نیست مگر آنکه گفتار درمان، خود از نعمت تعادل بهرمند باشد.

تقویت شخصیت و تعادل ارتباطی

3. طی مسیر درمان لکنت زبان

فقط بعد از مراحل فوق، گفتار درمان می تواند ضمن هدایت درمان جو، به کسب تجربه و کشف عملی مسیر درمان دست یابد. مسیری که خود آزموده و به دور از نظریه های دانشمندان بی دانش و محققان بی تحقیق، و بنا بر واقعیت ها و ماهیت این عارضه به دست آمده است.

طی مسیر درمان لکنت زبان در گفتار درمانی

4. مهارت انتقال اطلاعات

موضوع شناخت، کسب تجارب کلینیکی و نتیجه گیری صحیح از آن ها مانند دیگر دانش بشری، به صرف زمان و عشق نیاز دارد. بنا بر این درمان لکنت زبان زمانی میسر است که از 15 الی 20 مشکل گفتاری موجود، فقط زمان خود را پای این مشکل بگذارد و دست از اختلالات گفتاری دیگر بردارد.

مهارت انتقال اطلاعات در گفتار درمانی

تا اینجا به مشخصات، توانایی ها و مهارت های شخص گفتار درمان اشاره گردید.

حال به خصوصیات و مشخصات درمان جو بپردازیم:

مشخصات درمان جو لکنت زبان

1. پذیرش لکنت :

اولین گام و شرط درمان لکنت زبان با گفتار درمانی، قبول و پذیرش مشکل توسط درمان جو است. گامی بسیار دشوار و پیچیده، که فقط تعداد کمی توانایی پذیرش لکنت خود را به دست می آورند. به طوری که باید گفت مگر موهبت الهی شامل حال کسی بشود، تا بتواند مشکل خود را ببیند و آن را بپذیرد.

2. فرهنگ و درک درمان جو :

گفتیم بخش مهمی از درمان لکنت زبان با گفتار درمانی، انتقال اطلاعات علمی مربوطه و کسب آن ها توسط درمان جو می باشد. اگر درمان جویی فاقد فرهنگ، ارتباطات و درک لازم باشد، مهارت های گفتار درمان نمی تواند او را در مسیر درمان هدایت نماید.

3. امکانات درمان جو :

  • امکان همکاری خانواده با گفتار درمان
  • امکان رفت و آمد به کلینیک و انجام تمرینات
  • امکان تماس های تمرینی و اصلاحی با دیگر اعضای گروه درمان
تمرکز بر یک بخش گفتار درمانی

4. تمرکز بر یک بخش گفتار درمانی

همانند سایر دانش بشری، شناخت، کسب تجارب کلینیکی و همچنین نتیجه گیری صحیح از آن ها، به صرف زمان و عشق نیاز دارد.

 از زبان سرکار خانم فرانک ارتیاحی:

کمتر می توان سه فاکتور کامل ، مختصر و منظم را در یک موضوع مشاهده نمود.

با اجازه همکارم سرکار خانم فرانک ارتیاحی حیفم آمد همراهان از این ظرافت و دقت نظر بی بهره باشند.

تعریف گفتار درمانی :

گفتاردرمانی علم آسیب شناسی و درمان اختلالات گفتار و زبان می باشد. و در سه طرح تشخیص، ارزیابی و درمان در قالب اهداف کوتاه و بلند مدت مطرح می شود.

اختلالات و آسیب های گفتاری شامل چهار بخش زیر می باشد.

روانی :

به هم ریختن روانی، منظم و سلیس بودن گفتار، ایجاد وقفه های نابجا، تکرار، مکث و بلاک در اندام های گویایی معمولاً همراه علایم ثانویه مانند حرکت دادن یکی از اندام ها می باشد. مانند افراد لکنتی و بریده گویی.

تولید :

تلفظ غلط صداها از نظر جایگاه تلفظ در دهان و یا جابجایی صداهای گفتاری و یاعدم تولید صدای مربوطه در کلمه مانند کودکان با اختلالات تلفظی و ناشنوا و کودکان عقب مانده ذهنی.

صوت :

اختلال عملکردی در تارهای صوتی بامنشاء بیماری هایی مانند پولیپ، زگیل ، ندول و پرکاری تارهای صوتی که باعث آفونی ، دیسفونی، خشونت صدا و زیر و بمی نا مناسب در گفتار می شود.

تشدید :

اگر اختلال در اندازه، شکل و سطح ساختار ها وحفره های تشدیدی کانال گویایی از تارهای صوتی تا خروج هوا از لب ها ایجاد شود، امواج صوتی رزنانس مناسبی در جایگاه خود پیدا نمی کند و باعث صدای تو دماغی می گردد. این اختلال بیشتر در کودکان با شکاف کام دیده می شود.

مرحله ارزیابی گفتار درمانی

  • تشخیص نوع اختلال، پرونده نویسی، برقراری ارتباط، گرفتن اطلاعات لازم در مورد تاریخچه پزشکی بیمار، که با توجه به نوع اختلال و سن بیمار این ارزیابی و اطلاعات متفاوت می باشد.
  • بررسی وضعیت فرهنگی خانواده و آگاه کردن خانواده از نوع اختلال. به خصوص اگر بیمار کودک باشد.
  • اعلام پیش آگاهی بیماری به خانواده
  • ارائه راهکارهای لازم، آموزش مناسب، چگونگی استفاده از وسایل کمک آموزشی به خانواده ، مشاوره های لازم جهت از بین بردن رفتار های غلط آموزشی و برقراری ارتباط صحیح با بیمار، به خصوص اگر بیمار کودک باشد.
  • درصورت نیاز ارجاع به متخصص مربوطه.
مرحله ارزیابی گفتار درمانی

درمان لکنت زبان

  • آموزش مفاهیم اولیه: تحریک آواسازی، تربیت شنیداری، افزایش توجه و تمرکز، افزایش حافظه شنیداری و بیناییدر کوتاه مدت و فیدبک بینایی در بیماران مبتلا به تأخیر در گفتار.
  • تربیت شنیداری، افزایش خزانه واژگان و طول جملات در بیماران کم شنوا.
  • آرام سازی، کشیدگی، بالابردن آگاهی خانواده، از بین بردن رفتارهای غلط گفتاری از جمله سرعت زیاد در گفتار و فیدبک شنیداری در کودکان لکنتی.
  • آرام سازی، بالابردن آگاهی فرد از لکنت، تغییر دیدگاه بیمار در بزرگسالان لکنتی.
  • ماساژها، افزایش دامنه حرکات اندام های گویایی، افزایش سرعت اندام های گویایی، افزایش توجه و تمرکز، بالا بردن قدرت زبانی در کودکان فلج مغزی.
  • تصحیح صداها ، آواها از طریق آموزش جایگاه صدا در دهان، فیدبک شنیداری و تکرار و تمرین در بیماران با اختلال تلفظی.
  • تقویت عضلات نرم کام در حفره دهانی، تحریک رفلکس Gag، تصحیح صداها در بیماران تشدیدی، شکاف کام.
  • مشاوره های لازم مانند استراحت صوتی، استفاده درست از تارهای صوتی و تمرینات خاص گفتاری در بیماران با گرفتگی صدا.

مشاوره گفتار درمانی

مشاوره با کارشناس گفتار درمانی در کلینیک دکتر فرهمندپور

در این مرکز به روش های گروهی و انفرادی به درمان لکنت زبان و دیگر اختلالات گفتاری پرداخته می شود. تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر درمان جو با کمک این مرکز به درمان پایدار و قطعی لکنت زبان دست یافته اند. کلینیک فرهمندپور در روزهای یکشنبه ، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۸ به بعد فعال می باشد. برای تنظیم وقت مراجعه حضوری می توانید از طریق شماره تلفن های 02188022850 و 09368455728 با این مرکز تماس بگیرید.
اطلاعات تماس فرم درخواست مشاوره
مشاوره گفتار درمانی کلینیک گفتار درمانی فرهمند پور

همین حالا شروع کنید!

پس از تکمیل فرم زیر، همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

نام و نام خانوادگی
لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید
شماره موبایل
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
آدرس ایمیل
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید

  1. پینگ بک: 2 روش مهم گفتار درمانی - کلینیک گفتار درمانی فرهمند پور

  2. پینگ بک: درمان یک روزه لکنت - کلینیک گفتار درمانی فرهمندپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *