کتاب راز لکنت زبان با چاپ هفتم ، ده ساله شد :

میخواهیم ببینیم جایگاه این کتاب در جامعه گفتار درمانی و درمانگران لکنت زبان چیست و آیا توانسته تغییری در بینش و درک ما از این عارضه ایجاد کند؟

کتاب راز لکنت زبان که بر اساس سی سال تحقیق مستمر و درمان پایدار 700 تن از درمانجویان، و همچنین تعامل با دوستان گروه درمان پدید آمده بود، هنگام نگارش با چالشی بزرگ روبرو بود؛ و آن نه تنها کمبود، بلکه نبود کتاب یا حتی مقاله ای علمی در مورد این عارضه در سطح جهان بود.

صدها کتاب در خصوص لکنت زبان توسط صدها متخصص و استاد رشته گفتار درمانی و دیگر رشته های متفرقه و نامربوط به این عارضه در جهان منتشر شده که غیر از ابراز سلیقه های شخصی، هیچ موضوع علمی نمیتوان در آنها یافت!

کتاب راز لکنت زبان با دو موضوع اساسی روبرو بود که می باید بتواند آنها را با استدلالات علمی ارائه دهد:

  • لکنت زبان چگونه آغاز می شود؟
  • نقد نظریه ها و روش های درمان استادان غربی.

اما اگر این دو موضوع با زبان علمی بیان شدند، چه کسانی را میتوان صاحبنظر تشخیص صحت مطالب آن دانست؟ کسانی که علت آنرا در ضایعه های مغزی و ژنتیکی و غیره میبینند؟! استادانی که به تقلید کور از نظریه پردازان بی منطق می پردازند؟!

خیر، بارها و بارها این نکته در بین دوستان گروه درمان به اثبات رسیده که صاحبنظران واقعی لکنت زبان در جهان، فقط کسانی میتوانند باشند که خود مسیر درمان را به پایان رسانده باشند.

نظر دوستان گروه درمان  درباره کتاب درمان لکنت زبان

کتاب راز لکنت زبان تنها کتابی است که از اگرها، شایدها و من فکر میکنم ها دوری جسته و به بهترین شکل ممکن و با زبانی علمی و منطقی این راز را بر ما گشوده است.

نظر برخی از افراد دارای لکنت زبان:

در ابتدا از اینکه میدیدم این کتاب راز پنهان مرا آشکار میکند، از آن به شدت متنفر بودم؛ ولی بعدا متوجه شدم برای درمان، لازم است حقیقت را بپذیرم.

نظر مثبت برخی دوستان رشته گفتار درمانی:

بی نظیر بود، تا به حال کسی نتوانسته بود با این صراحت در مورد لکنت زبان نظر بدهد و نتوان نقدی به آن وارد کرد. نقد نظریه ها و روشهای درمان لکنت زبان شاهکاری بود که فقط از کسی بر می آید که به کار خود اطمینان و تسلط داشته باشد.

نظر روانپزشک و روانشناس:

. دکتر روانشناس مدعی درمان – او ضمن اینکه مانند بسیاری دیگر آرم عوارض لکنت زبان را به نام خویش در سایت خود گذاشته بود – :

« تو فکر میکنی کی هستی؟ فکر میکنی لکنت زبان ارث پدرته و تو تنها صاحبنظر در دنیایی؟ تو خیال میکنی تنها مسئول و متولی این بیماری هستی؟ هر کاری بکنی، لکنت زبان علت روانشناختی دارد و … ! »

. دکتر روانپزشک – به مقاله ( دکتر م، روانپزشک ) مراجعه نمایید.

واکنش اغلب دوستان رشته گفتار درمانی:

ضمن اینکه اهل علم از مزایا و لزوم نقد کردن و نقد شدن آگاهند، ولی این عده از دوستان رشته گفتار درمانی که درمان لکنت زبان را در کارنامه خود دارند، سعی کرده اند با بی اهمیت جلوه دادن کتاب راز لکنت زبان، به گفتگو با یکدیگردر مورد آن قناعت کنند؛ ولی هیچگاه همت گفتگو و نقد این کتاب در آنها دیده نشد! اغلب آنها متاسفانه بدون قوانین نقد کردن، با جملات زیر نظر خود را ابراز داشته اند:

  • یعنی تو میخوای نظریه های دکتر ون رایپر و پروفسور بری گیتار را رد کنی؟!!
  • اگر راست میگی برو بنیاد گفتار آمریکا اینها را بگو.
  • وقتی همه دانشمندان علت لکنت زبان را ژن میدانند، بهتره شما هم قبول کنید.
  • آیا این درسته که گفتار درمانی همکاران خودش را نقد کند؟
  • میخواهی بگویی فقط روش درمان تو درسته و بقیه هیچ؟
  • اگر راست میگی پس چرا در مجله های علمی لکنت زبان مقاله ای نمیدی؟

… و پاسخ این گفتار درمان عزیز این است:

  1. لطفا به مجلاتی که میفرمایید سری بزنید، خواهید دید که غیر از تکرار مکررات و تقلید کور از گفته های استادان گفتار درمانی غربی که در واقع نظرهای شخصی آنان است، حتا نکته ای اضافه نشده است.
  2. متخصصان و استادان گفتار درمانی غربی، هنوز علت لکنت زبان را ناشناخته میدانند و حتا هنوز برای آن تعریفی مبتنی بر کلیت و واقعیت آن ارائه نداده اند؛ آنوقت آیا میتوانند مجله علمی در مورد آن منتشر کنند؟

* در عالم علم قانونی وجود دارد به نام « قانون از کجا آورده ای؟ » یعنی وقتی کسی ادعا یا نظریه ای ارائه میدهد، حتما لازم است توضیح دهد که آنرا از کجا آورده است؛ در غیر اینصورت، آن نظریه و ادعا پشیزی نمی ارزد و در بازار علم بهایی ندارد.

در اینجا از این همکار محترم رشته گفتار درمانی و دیگر عزیزان تقاضا میکنم چنانچه به کتاب یا مقاله علمی در خصوص موضوع لکنت زبان برخوردند، آنرا برای بررسی و استفاده همراهان ارسال بفرمایند.

* پشت جلد کتاب راز لکنت زبان چنین آمده است:

« کیست که از اطلاعات موجود در مورد لکنت زبان رضایت داشته باشد؟ نظریه ها، تعریفها و روشهای درمان موجود به گونه ای بیان شده اند که انگار عده ای را واداشته اند تا با چشمانی بسته، تابلوی نقاشی پیچیده ای را توصیف کنند. »

روزگار خوش

جهت مشاهده ویدئو های بیشتر می توانید بر روی برچسب ویدئو کلیک نمایید.
همچنین پیشنهاد می کنیم حتما صفحه اینستاگرام کلینیک گفتار درمانی فرهمندپور را حتما دنبال (Follow) کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *